Spin na delu protiv spina

Beograd, 21. mart – Kampanja Ne daj da te spinuju,  posvećena medijskoj pismenosti, započela je u petak neuobičajenom konferencijom za štampu Medijske koalicije, na kojoj su Njuzovci  pokazali spin na delu.

 

Ova multimedijalna kampanja usmerena, pre svega, na mlade i podsticanje njihovog kritičkog i analitičkog odnosa prema medijskim sadržajima, deo je šire kampanje za medijsku pismenost Medijske koalicije, koja ima i cilj da podigne profesionalne standarde novinarstva.

 

Ako ne možemo da promenimo same medije, da bar promenimo način percepcije medija, a to će povratno delovati i na medije. Da mislimo svojom glavom, a ne televizorom i fejsbukom – rekao je Dinko Gruhonjić, predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine. – Trebalo bi da ova kampanja preraste u sistemsko rešenje i da se medijska pismenost izučava od prvog razreda osnovne škole, da bi nam deca bila bolja od nas i naučila plivati kroz taj okean informacija.

 

Medijsku koaliciju čine Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Udruženje novinara Srbije (UNS),  Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDND), PU Lokal pres i Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM). Kampanju za medijsku pismenost bespovratnim sredstvima podržava Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).

 

Kako privući pažnju srednjoškolaca? To ćemo uraditi duhovitim spotovima, koje će deliti među sobom ili ih sami praviti. Treba biti tamo gde su mladi, a oni su na društvenim mrežama. Koristićemo fejsbuk, tviter, jutjub. Želimo da i oni sami budu učesnici kampanje, da sami prepoznaju spin i prave priloge. Na nagradnu igru, u kojoj će oni sami praviti spot na temu etičkog i neetičkog novinarstva, pozvaće ih Rambo Amadeus – kaže Miloš Čolović, menadžer onlajn zajednice P.R.A. agencije.

 

Kampanju sprovodi agencija P.R.A, čiji je kreativni tim proizveo audio i video spotove, sa osnovnom porukom Ne daj da te spinuju, koji će se emitovati na lokalnim, regionalnim i nacionalnim radio i TV stanicama. Najznačajniji deo kampanje obavljaće se onlajn, s obzirom da su istraživanja pokazala da se mladi najčešće informišu preko interneta i društvenih mreža. Jedan od kanala komunikacije je i poseban sajt, medijskapismenost.net, sa puno materijala, zanimljivosti i priručnika za srednjoškolce, profesore i novinare.

 

Ne postoji laž, ili spin, koje mediji neće iskoristiti da povećaju čitanost. Nekada su bile trke za tiraže, sada su to trke za klikove, rekao je urednik Njuz.neta Nenad Milosavljević. – Okrenuli smo se građanima, konzumentima medija, jer ni mediji neće više moći da spinuju informacije ako se građani dovoljno medijski opismene.  

 

Medijska koalicija i Kampanja za medijsku pismenost podržane su bespovratnim sredstvima Američke agencije za međunarodni razvoj

 

Sve vreme trajanja konferencije, istovremeno sa izlaganjima, na video bimu se prikazivao tekst Njuzovaca, koji je predstavljao ili spinovane reči izlagača ili potpuno izvučene iz konteksta. Tako je uz priču o medijskoj pismenosti kao školskom predmetu, išao i spin Njuzovaca: Šta bi trebalo da bude krajnji rezultat ove kampanje? Da se deca, koja su već opterećena velikom količinom nepotrebnog gradiva, dodatno opterete predmetima i to od prvog razreda osnovne škole.

 

Konferencija je i završena neuobičajeno, puštanjem radio spotova i duhovitom rečenicom Dinka Gruhonjića: Ne dajte da vas spinuju, spinujte vi druge!