Пут до каријере – поплочан дискусијом и забавом

Насупрот формалном образовању, које се базира на преношењу информација и терорији, неформално, ваннаставно образовање омогућује младима пропитивање властитог живота, идентитета, тестирања вредности, при чему се јачају њихове социјалне вештине и самопоуздање. Неформално образовање ослања се на претпоставку да исто може бити забавно и може поспешити осећај задовољства. Осим тога, ваннаставно образовање може ефикасно радити на подизању кључних компетенција, такозванихмеких вештинакоје младе чине конкуретним на тржишту рада и спремним за покретање сопственог бизниса.

 

Двомесечни програм „Моја каријера онлајн и офлајн“,  одржан на две локације, у Високој школи струковних студија за васпитаче и Библиотеци за младе, обухватио је скуп радионица које су се управо бавиле овим темама. Тренинг су похађали  ученици/е другог и трећег разреда средњих школа.

 

Мини пројекат Моја каријера онлајн и офлајнспроводен је као мој практични рад након обуке организоване од стране НАПОРа (Националне асоцијације практичара и практичарки омладинског рада) и финансијску подршку УСАИДа и Министарства омладине и спорта. Мој задатак био је да осмислим програм који ће похађати петнаесторо средњошколаца и средњошколки, а који ће допринети стицању и усавршавању одређених вештина које ће повећати њихову запошљивост – наводи водитељица тренинга Адријана Милосављевић (Асоцијација младих/Идејнет клуб).

 

Период средње школе управо представља идеалан тренутак када би млади требало да стекну одређене вештине и способности, као што су одговорност, самоупоуздање, добра организација времена. То је тренутак када се доносе важне одлуке које ће одредити читав наш животни пут, почев од тога чиме желимо да се бавимо, преко правилног избора факултета, па до начина како да након стеченог образовања дођемо до запослења или пак започнемо свој бизнис. Велику улогу у томе свакако има и неформално образовање, те радионице овог типа знатно могу помоћи младима на овом путу.

 

Резултати истраживања које је у периоду од новембра 2013. до фебруара 2014. године спровела Национална асоцијација практичара/ки омладинског рада (НАПОР)  потврђују значај неформалног образовања у стицању компетенција и “меких вештина”, које могу бити значајне приликом запошљавања.

 

“Одушевљена сам планом радионице, као и људима који су присуствовали. Изненадила ме је опуштеност и спонтаност у разговорима као и у изради задатака који су ми дали повод за многа размишљања у области каријере и будућег занимања, као и о раду у тиму. Састанци су ми пријали, опуштали ме и једноставно ми поправе дан. Помогли су ми да првенствено упознам себе и своје могућности, као и да увидим грешке и наравно их, исправим. жао ми је што се радионица завршила, али знам да сам богатија за једно огромно искуство”, навела је Нађа Милошевић, ученица крушевачке Гимназије и једна од полазница радионице.

 

И Дина Михајловић, која је по први пут имала прилику да учествује на радионицама овог типа истиче како  у почетку није знала како ће све изгледати, али да је сада јако задовољна.

 

Имали смо  такав однос, ми као група заједно са координаторком и асистенткињама, да смо могли да разговарамо на било коју тему. Научила сам доста о управљању временом, што ми је било јако потребно. Кроз све задатке које смо добијали научила сам нешто ново о себи, свом карактеру, интересовањима. 

 

Како Милосављевићка за ГРАД наводи у оквиру  програма полазници су прошли вежбе комуникације, али су вежбали и тимски рад.

 

Активно учешће учесница и учесника ме је одушевило. Такођевежбали смо активно слушање, а затим прошлии  кроз ГИЗов петофазни модел професионалне оријентације и упознали се са представницима занимања која су се показала занимљива учесницима/цама. Такође, причали смо о томе како треба да изгледају ЦВ и мотивационо писмо, али и о томе како се представити на Интернету, посебно ЛинкедИну.

 

Упознавање са представницима/а занимања једна је од иделаних мугућности да се  млади упознају са различитим професијама, радним окружењем, да упознају занимљиве могућности школовања и занимања у пракси, те и да, на тај начин, провере избор жељеног занимања, односно школовања.

 

На првом реалном сусрету са светом рада одржаном у Библиотеци за младе, студенткиња новинарства и добитница награде „Зоран Мамула“ за 2014. годину Александра Бабић, као неко ко има практичног искуства на телевизији и радију Б92, успела је да полазницима радионице, посебно онима који и сами виде себе у овој професији, приближи начин рада, могућности за запослење, да истакне ону лепшу страну посла, али и да укаже на потешкоће на које могу наићи ако се одлуче за ово занимање.

 

Учесницима се у оквиру релних сусрет представио и Дејан Ракезић, маркетинг менаџер и веб дизајнер из Крушевца.  Дејан је овом приликом истакао значај постављања питања и подстакао учеснике/це да буду радознали, иако је људе у Србији често срамота да то чине из страха да не „испадну глупи“.

 

Причало се такође и о  томе да на факултетима не постоји усклађеност између теорије и праксе, те да у том смислу треба тежити  неформалном образовању и усавршавати се самостално, а истакнут је и значај волонтерског ангажовања, као и значај праксе у односу на факултетски дистанцирано окружење од реалних услова рада.

 

Завршница програма „Моја каријера онлине и офлајн“ одиграла се у играоници Play corner, где су полазницима уручене и потврде о учешћу, а након тога су имали прилику да се опросте уз игру- билијар, пикадо, стони фудбал и остало.

 

У септембру би Крушевац требало да добије другу сертификовану особу у области омладинског рада (прва је Вања Ракић из Канцеларије за младе), а евалуација програма показала је да је младима у Крушевцу активно учешће кроз дискусију у оквиру ваншколских активности које пружа неформално образовање итекако потребно.