JAVNE PARE ZA PARTIJSKE MEDIJE I PARTIJSKE DRUGOVE

Priču o zloupotrebama prilikom trošenja novca za informisanje u Zaječaru ispričaćemo u prvom licu jer smo sve vreme dok smo istraživali bili i akteri događaja.  Sve je počelo sredinom 2013. godine, nakon vanrednih lokalnih izbora na kojima je vlast osvojila koalicija SNS – SPS, na čelu sa Sašom Mirkovićem u to vreme funkcionerom SNS-a.

Prilikom formiranja nove vlasti desilo se nešto neobično, a to je da su zapravo  najvažnije funkcije, umesto političkih partija, zauzeli kadrovi dve televizije Best i F Kanal. Spisak je bio prilično dugačak: Saša Mirković, neformalni vlasnik TV Best je postao predsednik Skupštine, direktor Best-a Velimir Ognjenović – gradonačelnik, prethodni direktor Best-a Vladan Paunović – načelnik Zaječarskog okruga, a osnivač F kanala, Dušan Firović je postao gradski većnik koji je zadužen za informisanje.BanerIstripovani

Prva odluka nove vlasti je bila dodela sredstava na konkursu za informisanje (po starom zakonu). Od ukupno 26 miliona dinara TV Best i F Kanalu dodeljeno je 24,5 miliona dinara. To je bilo 95% ukupnog budžeta za medije. TV Best je pripalo 18 miliona, a F kanal je dobio 6,5 miliona. Ovo je verovatno najočigledniji slučaj sukoba interesa ikada zabeležen, jer osim što su vlast činili ljudi povezani sa ovim medijskim kućama, u trenutku potpisivanja odluke o dodeli sredstava, Velimir Ognjenović je bio i gradonačelnik i direktor TV Best. Takođe, u vreme kada je TV Best dodeljeno 18 miliona dinara ta televizija je GU Zaječar po izvršnoj sudskoj presudi dugovala 11 miliona dinara, zbog višegodišnjeg neplaćanja zakupa prostora. Obavljajući dve funkcije gradonačelnik/direktor Velimir Ognjenović je potpisao i protivzakonit ugovor o reprogramu duga.

Naša medijska kuća Za media je bila jedina od svih medija u Zaječaru koja je ukazala na očigledne sukobe interesa i zloupotrebe funkcija. Tada je krenuo obračun sa nama, bili smo svakodnevno na meti brutalne medijske kampanje na TV Best i F kanalu. U isto vreme zabranjeno nam je da izveštavamo sa sednica  Skupštine, a GU Zaječar je prekinula komunikaciju sa Za medijom i izdala nam dokument u kome piše “…da nam nije dozvoljeno da se bavimo svojim poslom jer nismo registrovani po zakonu”. To je bio bahat, nezakonit i sa medijskom hajkom sinhronizovan pokušaj gašenja naše medijske kuće. O tome smo obavestili javnost na pres konferenciji održanoj u našem medija centru septembra 2013. godine.

Link KZŠ 3.9.2013. – Za media centar: https://youtu.be/ZtLtPS9o7YU

Odmah zatim oglasila su se udruženja novinara ističući da smo referentna produkcijska i medijska kuća čije projekte sufinansira Ministarstvo kulture i čija su prava eksplicitno ugrožena.

Link saopštenje UNS 30.8.2013: http://www.uns.org.rs/sr/saopstenja/18738/uns-nelojalna-konkurencija-na-…

Link saopštenje NUNS 27.9.2013: http://www.nuns.rs/info/statements/20189/nuns-u-zajecaru-zloupotrebljena…

Link saopštenje UNS 10.10.2013: http://www.uns.org.rs/sr/saopstenja/19877/uns-vlast-u-zajecaru-da-ne-dis…

Na brutalne napade vlasti i njihovih medija (TV Best i F kanal) odgovorili smo i sa 5 tužbi (zbog neobjavljivanja odgovora i kleveta), ali i novinarskim istraživanjem koje smo objavili u Beogradu u UNS-ovom Media centru. za media 1

Link istraživanje Za media 22.9.2013: https://youtu.be/sXTwrcsBOuQ

Čitavo istraživanje sa dokazima koji ilustruju mnogobrojne višemilionske zloupotrebe, prosledili smo i Agenciji za borbu protiv korupcije. Agencija je reagovala nekoliko godina kasnije, ali je neposredno pošto je objavljeno istraživanje, stigao poziv Saše Mirkovića da prekinemo medijski rat koji je nekoliko meseci trajao između TV Best i F kanala sa jedne strane i Za medije sa druge strane. Sastanak Dušana Vojvodića, suvlasnika Za medije sa Sašom Mirkovićem, tadašnjim predsednikom Skupštine Zaječara, je protekao u atmosferi razumevanja zahteva Za medije, koji su se svodili na poštovanje zakona u oblasti javnog informisanja. Sve se završilo tako što nam je dozvoljeno da nesmetano izveštavamo iz GU Zaječar, dok je TV Best isplatila Za mediji odštetne zahteve istaknute u svih 5 tužbi u iznosu od 1,6 miliona dinara.

Početkom 2014. godine ponovo je raspisan konkurs za dodelu sredstava u iznosu od 23 miliona dinara. TV Best je naravno pripao lavovski deo od 15 miliona dok je F kanal dobio 2 miliona. Isti iznos je dodeljen i Za mediji, kao i TV Istoku, dok su ostalim medijima dodeljeni manji iznosi.

Međutim lokalna vlast je imala i druge načine da dodatno upumpa milione javnog novca u sopstvene medije, ali i u druge njima lojalne medijske kuće. Jedan od primera je Ekološki fond iz koga je 2014. i 2015. godine TV Best isplaćeno ukupno 22,5 miliona dinara, F kanalu 2,75 miliona, koliko i TV Istoku. Sredstva su dodeljena bez ikakvog javnog konkursa i kriterijuma. Sličan princip je važio i za sva javna preduzeća i ustanove u Zaječaru. Svi su bez izuzetka morali da plaćaju medijske “usluge”.

Naša saznanja o medijskim zloupotrebama su potvrđena i u izveštaju Saveta za borbu protiv korupcije, koji je objavljen 2015. godine, a odnosio se na 2013. i prvih 10 meseci 2014. godine. Savet ukazuje na TV Best i F Kanal kao primer kako se javni novac dodeljuje medijima koji kontrolišu političari (Saša Mirković i Dušan Firović). Kroz detaljnu analizu pokazuju rast prihoda iz javnih izvora te dve televizije od dolaska na vlast njihovih neformalnih vlasnika. Suma javnog novca koji je završio na računu TV Best u prvih deset meseci 2014. godine je prema izveštaju Saveta veća od 41 milion dinara, gotovo identična kao i u toku 2013. godine.

(prim. aut. Izveštaj Saveta za borbu protiv korupcije, str. od 133 do 135, možete preuzeti na kraju ove stranice) 

U toku 2014. godine bio je u pripremi novi zakon o medijima i informisanju. Naša medijska kuća Za media je već imala dovoljno iskustva sa starim zakonom, koji je lokalnim vlastodršcima pružao komfor da odlučuju po sopstvenoj želji. Sa druge strane, predlog novog Zakona garantovao je prilično efikasne mehanizme zaštite od političkog uticaja prilikom dodele sredstava. Među najvažnijim novinama je bilo to što odluku o dodeli sredstava predlaže komisija medijskih stručnjaka u kojoj većinu čine članovi postavljeni na predlog strukovnih udruženja. Podržavajući takva rešenja uključili smo se u javnu raspravu i zalagali se za ukidanje budžetskog i uvođenje projektnog sufinansiranja medija.

Link Javna rasprava o novom Zakonu o elektronskim medijima, Kragujevac 18.10.2013:https://youtu.be/tF_veKqo6D4

Novi zakon je usvojen krajem 2014. godine, a prvi put je primenjen baš u Zaječaru  januara 2015. godine. To je bio najsvetliji trenutak trošenja budžetskog novca namenjenog informisanju u Zaječaru. Konkursna procedura je sprovedena po zakonu, a većinu članova komisije su delegirala udruženja novinara. Budžet u iznosu od 38 miliona dinara je raspoređen na sledeći način:

1. Istok kompani TV i radio Salaš – 3.500.000 dinara

2. Agencija “Studio 101” Zaječar – 1.000.000 dinara

3. Agencija “As media” Zaječar – za web portal – 700.000 dinara

4. AD “Timok” Niš – ogranak Zaječar – 1.500.000 dinara

5. RTV “Belle Amie” Niš – 1.500.000 dinara

6. “Za media” Zaječar – 6.000.000 dinara

7. “Timočka televizija i radio” Zaječar – 18.800.000 dinara

8. F kanal Zaječar – 3.500.000 dinara

9. Agencija “Ist media” Bor – 200.000 dinara

10. Radio Magnum Zaječar – 1.300.000

Komisija je bila tolerantna prema loše napisanim projektima jer je 2015. godina smatrana “nultom godinom” ili “godinom uhodavanja” u kojoj je kriterijum ocenjivanja bio mnogo niži nego što zakon propisuje.

Ipak, članovi komisije iz redova strukovnih udruženja Petar Jeremić UNS i Radoman Irić NUNS, insistirali su da u zapisnik bude uneta njihova zajednička izjava:

„Za projekte TV Istoka, F kanala i Timočke televizije i radija smatramo da nisu na nivou koji garantuje ostvarivanje javnog interesa građana u oblasti javnog informisanja. S obzirom na to da je u predviđenom budžetu ostalo dovoljno para za srazmernu raspodelu, odlučili smo da predložimo dodelu navedenih sredstava, sa preporukom da prilikom realizacije projekata i učestvovanja u budućim konkursima više pažnje posvete ostvarivanju javnih interesa građana od samog informisanja o radu Gradske uprave.”

Početkom 2015. godine se činilo da će primena medijskih zakona u Zaječaru ipak zaživeti. Bez obzira što je najveći deo novca pripao televizijama koje su vlasnički ili programski bliske vlasti i ostali mediji su imali razloga za zadovoljstvo jer su prvi put u Zaječaru i Srbiji uopšte, odluku o trošenju javnog novca doneli medijski stručnjaci na predlog relevantnih udruženja.

Nažalost da je taj konkurs bio samo presedan, koji dokazuje pravilo, saznali smo početkom 2016. godine, kada smo završili projekat i predali finansijski i narativni izveštaj, što je deo obavezne procedure. Zanimalo nas je da li su tu obavezu ispunili ostali mediji pre svih TV Best i F kanal. Zatražili smo po Zakonu o dostupnosti informacija njihove izveštaje i kada smo ih dobili bilo je očigledno da nisu ni predali najveći deo potrebnih dokumenata. Novo iznenađenje je bilo to što GU Zaječar nije u skladu sa Zakonom izvršila ocenu izveštaja i zatražila povraćaj nenamenski potrošenih više od 20 miliona dinara.

U to vreme desila se i personalna promena u gradskoj vlasti u Zaječaru. Iz SNS-a je istupio Saša Mirković i podneo ostavku na funkciju predsednika Skupštine. Gubljenjem političkog uticaja Saše Mirkovića za njegovu TV Best su počela teška vremena. Mirkovićev dojučerašnji najbliži saradnik Velimir Ognjenović, gradonačenik Zaječara (i nekadašnji direktor Best-a), odmah je protiv TV Best-a pokrenuo postupke naplate zbog nagomilanih dugova zakupa prostora i neplaćanja reprograma dugovanja od 11 miliona dinara po izvršnoj sudskoj presudi. TV Best je bez finansijske podrške vlasti za nekoliko meseci bankrotirao i nestao sa medijske scene Zaječara. Apsurd je bio u tome što je upravo Ognjenović u prethodnom periodu, na razne uglavnom nezakonite načine, omogućavao TV Best enormne sume budžetskog novca koje su se merile stotinama miliona dinara. Ovo je bio odličan primer pogubnih posledica politizacije medija.

Krajem juna 2016. GU Zaječar je raspisala novi konkurs za sufinansiranje medijskih sadržaja. Čim je objavljen sastav komisije bilo je jasno da neće poštovati zakonske procedure. U komisiji se našao samo jedan član, Ferenc Berček, na predlog strukovnog udruženja (RAB-a udruženja radio stanica), dok je ostala dva člana odabrala lokalna vlast. Jedan od njih, Saša Matijević nije ni bio medijski stručnjak, već uposlenik GU Zaječar dok je treći član bila Nevena Simendić, radnica lokalne TV Pančevo. Bilo je očigledno da, iako je Medijska koalicija (5 medijskih i novinarskih udruženja koja okupljaju 95% medijskih radnika u Srbiji)  uredno predložila članove komisije, da su njihovi predlozi ignorisani. Odmah smo obavestili udruženja novinara koja su upozorila GU Zaječar na nezakonit sastav komisije, a iz GU Zaječar su rekli da će otkloniti nedostatke. Ubrzo zatim Saša Matijević, član “stručne” komisije i radnik GU Zaječar je zamenjen profesorom FPN-a dr Miroljubom Radojkovićem. Problem je bio u tome što ni profesor nije bio predložen od strane strukovnih udruženja.

Link saopštenje NUNS 1.9.2016: http://www.nuns.rs/info/statements/28755/koalicija-nepostovanje-medijski…

Pokušavajući da obezbedimo zakonitost procedure prilikom dodele sredstava pokušali smo da razgovaramo sa predstavnicima lokalne vlasti. Posle mnogo peripetija suvlasnika Za medije Dušana Vojvodića je primio gradonačelnik Zaječara koji je tom prilikom rekao da su odluku o raspodeli već doneli njemu nadređeni funkcioneri SNS-a  iz Beograda, a da će komisija sve to samo verifikovati potpisom. Prema rečima gradonačelnika Ognjenovića najveći iznos od 5 miliona dinara će biti dodeljen F Kanalu, sledeći na spisku je TV Istok sa 4 miliona, pa portal Zaječar online sa 2 miliona, pa sa po 1,5 miliona dve lokalne radio stanice (Magnum i Tempo) i na kraju Za medija sa milion dinara. Kada smo gradonačelniku saopštili da ne možemo pristati na kršenje zakona i da ćemo se obratiti udruženjima novinara on je prekinuo svaku komunikaciju sa našom medijskom kućom.

Informaciju da su novac namenjen informisanju Zaječaraca raspodelili funkcioneri SNS-a (sastanak održan u Beloj Palanci u toku nedavne kampanje pred ponovljene lokalne izbore), su nam potvrdila još dva različita izvora, jedan iz same partije, a drugi je prijatelj člana komisije, koga je uvaženi kolega pozvao i raspitivao se kakva je televizija F kanal jer je “odozgo” dobio nalog da se njima dodeli najveći iznos. Inače nekoliko meseci ranije osnivač F kanala, gradski većnik Dušan Firović je na predlog Agencije za borbu protiv korupcije (koja se oglasila tri godine nakon naše prijave) trebalo da bude razrešen dužnosti jer je kao većnik više puta glasao za dodelu sredstava F Kanalu koji je u vlasništvu njegovog sina. Nažalost, ova preporuka Agencije nikada nije sprovedena u delo i bez obzira na sukob interesa Firović je ostao na funkciji. Jedini efekat ukazivanja Agencije za borbu protiv korupcije na slučaj Firovića je bio to što je javnost u Zaječaru, ali i u celoj Srbiji mogla da se zabavi (ili šokiraju) psovkama i pretnjama koje je Firović uputio Dejanu Zdravkoviću odborniku kada je ga je na konferenciji za novinare posle sednice lokalne skupštine podsetio na sukob interesa…

Link Dušan Firović o sukobu interesa: https://youtu.be/l5fiovbfaRw

Jedini način da sprečimo dodelu sredstava po partijskom diktatu, bio je da uporno insistiramo na imenovanju komisije u skladu sa zakonom. Zbog toga smo gradonačelniku postavili i javna pitanja.

Link Javna pitanja za gradonačelnika Zaječara: http://zamedia.rs/stranice/vesti-ekonomija-istrazivanja/4082/javna-pitan…

Dan kasnije 22. septembra ponovo se po drugi put oglasila Medijska koalicija ukazujući na nezakonito formiranu komisiju, tražeći da lokalna vlast poštuje medijske zakone.

Link saopštenje Koalicija novinarskih i medijskih udruženja 22.9.2016:http://www.nuns.rs/info/statements/28936/-koalicija-zajecarska-vlast-i-d…

Zanimljivo je da su to saopštenje preneli RTS i Kurir, a da je u Zaječaru osim naše medijske kuće od preostalih 7 medija saopštenje objavio još samo lokalni list Timok. Ostali mediji su ćutali. Uputili smo im i pitanje e-mailom da li podržavaju poštovanje medijskih zakona, ali niko nije odgovorio. Tada smo još jedanput javno upozorili lokalnu vlast, ali i članove komisije da krše zakon i da će njihovi postupci biti deo dva naša istraživačka projekta o zloupotrebama javnog novca (INFOKUS koje se finansira sredstvima EU i projekat studijskih emisija “Kompas” koji se sufinansira sredstvima Ministarstva kulture).

Link: http://zamedia.rs/stranice/vesti/4103/vlast-i-vecina-medija-u-zajecaru-i…

Prema saznanjima našeg portala sastanak nezakonite komisije je zakazan za utorak 27.9.2016. godine. Ovo istraživanje objavljujemo dan ranije u nameri da sprečimo da 15 miliona dinara namenjenog informisanju bude potrošeno na partijske medije i partijske drugove. Želimo da po ko zna koji put ukažemo koliko je važno poštovanje zakona, jer samo će tako javni novac biti potrošen na plate i honorare medijskih radnika i na produkciju kvalitetnih medijskih sadržaja, koji zaista informišu o važnim stvarima. Zbog toga  smo se obratili i članovima nezakonite komisije sa pitanjem zašto učestvuju u kršenju Zakona o javnom informisanju i medijima. Odgovorila su dva člana komisije. Ferenc Berček, nam je u mejlu napisao da će učestvovati u radu komisije jer je njegovo postavljenje bilo na predlog RAB-a (Udruženja radio stanica) i da je bilo zakonito, a da on kao član komisije nije imao uticaj na izbor ostala dva člana. Drugi odgovor je stigao od profesora Fakulteta političkih nauka dr Miroljuba Radojkovića, koji kaže da su naša pitanja zapravo neprimeren pritisak na članove komisije. U svom odgovoru profesor Radojković predlaže, da ako imamo primedbe na kršenje Zakona, povučemo naš projekat sa konkursa, a zatim obrazlaže da je zakon neustavan (član 24. Stav 2) i predlaže nam da pokrenemo inicijativu za njegovu izmenu, ističući svoj odgovor kao skromni doprinos toj inicijativi.

(prim. aut. pismo u celosti možete preuzeti na kraju ove stranice)

Za media portal je kao reakciju na stavove profesora Radojkovića javno pozvao članove nezakonite komisije da ne učestvuju u nezakonitom postupku, što su prenela i novinarska udruženja.

Link Apel Za medije članovima komisije: http://zamedia.rs/stranice/vesti/4108/za-medija-trazi-od-clanova-komisij…

Za medija portal odgovor profesora Radojkovića smatra neveštim okretanjem teza I licemernim gestom, a tome u prilog govori nekoliko nespornih činjenica:

1. Insistiranje na zakonitosti prilikom dodele sredstava ne može da bude neprimeren pritisak na članove komisije, koja je formirana na nezakonit način.

2. Naša medijska kuća Za media nema nameru da povuče svoj projekat jer po Zakonu ima pravo da aplicira na Konkursu za sufinansiranje medijskih sadržaja u Zaječaru.

3. Očekujemo da se prof. Radojković povuče iz komisije jer svojim odgovorom potvrđuje da nema nameru da poštuje Zakon o javnom informisanju i medijima koji smatra neustavnim.

4. Legitimno je što želi da pokrene inicijativu za izmenu zakona, ali postoji mali problem, jer se sve do eventualne izmene, Zakon mora poštovati. Kao profesor Fakulteta političkih nauka g- din Radojković bi morao da zna da bi nepoštovanje zakona koji nam se ne dopadaju proizvelo haos i bezvlašće.

5. Mi inicijativu za izmenu Zakona nećemo pokrenuti, jer upravo procedure koje smetaju profesoru Radojkoviću, garantuju zaštitu nezavisnih medija od političkih pritisaka i medijskih stručnjaka poput njega, koji svesno i sa namerom krše zakonske procedure.

Zbog svega navedenog sa nestrpljenjem iščekujemo sastanak nezakonite komisije i njihov predlog raspodele sredstava. Biće veoma zanimljivo da saznamo u kojoj meri će se kriterijumi ovakve komisije poklopiti sa našim (iz tri nezavisna izvora potvrđenim) saznanjima da su raspodelu već obavili funkcioneri SNS-a. Nakon toga objavićemo i projekte kojima su dodeljeni najveći iznosi, analiziraćemo njihov značaj za ostvarivanje javnog interesa, a bavićemo se i kriterijumima komisije prilikom odlučivanja…

nuns u fokusu

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0

PROJEKTI

Pravna pomoć članicama PU „Lokal pres”

U 2017. godini nastavlja se višegodišnji projekat Pravna pomoć članicama PU „Lokal pres” čiji je cilj da doprinese višem stepenu profesionalizma članica PU „Lokal pres” i putem primene novinarskog kodeksa doprinese boljem i kvalitetnijem informisanju građana u lokalnim zajednicama. Projekat je finansijski podržan od strane Civil Rights Defenders Tokom projekta  planirane su aktivnosti: Zastupanja članica […]

DETALJI O PROJEKTU
Mladi mediji

PU Lokal pres u partnerstvu sa DW Akademiom realizuje trogodišnji projekat „Mladi mediji“. Osnovni ciljevi projekta su: – pružiti pomoć medijima koji već nude (informativne) sadržaje za mlade ciljne grupe kroz konsultacije, in-house treninge, razmenu iskustva itd. – poticati kreiranje novih inovativnih (informativnih i participativnih) formata za mlade, pri tome i za socijalno ugrožene grupe […]

DETALJI O PROJEKTU
Pravna pomoć članicama PU ’’ Lokal pres’’ u 2016.

Cilj višegodišnjeg projekta „Pravna pomoć članicama PU „Lokal presa” je da doprinese višem stepenu profesionalizma članica PU „Lokal pres” i putem primene novinarskog kodeksa doprinese boljem i kvalitetnijem informisanju građana u lokalnim zajednicama. Projekat je finansijski podržan od strane Civil Rights Defenders Realizacijom projekta Pravna pomoć članicama PU „Lokal pres” ostvareni su sledeći rezultati: Uspostavljena […]

DETALJI O PROJEKTU