Đacima romske nacionalnosti, knjige mnogo znače

Smanjenje predsrasuda i segregacije, jednaka prava i tolerancija, sprečavanje „osipanja“ romske dece iz obrazovnog sistema, kao povezivanje i saradnja relevantnih institucija i organizacija, neke su od ključnih preporuka za bolje uključivanje romske dece u obrazovni sistem.

Osnovno obrazovanje i vaspitanje se obično smatra odgovornošću države, odnosno Ministarstva prosvete..Istraživanja, međutim, pokazuju da polovina učenika romske nacionalnosti zbog siromaštva ne poseduje obavezne udžbenike, dodatne materijale i druga neophodna sredstva za  nastavu što im u stvari ograničava mogućnosti učenja i otežava učenje.

Opštine Knjaževac trudi se već nekoliko godina unazad da ovaj problem prevaziđe obezbeđujući besplatne udžbenike i školski pribor, ali i užinu  i besplatan prevoz svim učenicima osnovnih škola i predškolskih ustanova.

Veoma značajna je sve veća saradnja obrazovnih institucija sa lokalnom samoupravom uz čiju pomoć se utiče na poboljšanje životnih uslova i obrazovanja romske zajednice.

O angažovanju opšine govori nam Ljubinka Simić, romski  koordinator

U osnovnoj školi „Kaplar“ je negde oko desetak prvaka, u osnovnoj školi „Vuk“ mislim da je oko šestoro, a u osnovnoj  školi „Dubrava“ petoro prvaka. Da li će ta deca ići redovno u školu ili ne, zavisi od roditelja, koji nažalost još uvek odlaze u zemlje zapadne Evrope kao, takozvani lažni azilanti odnosno, što bi oni rekli trbuhom za kruhom.

Situacija je, za sada, dobra. Potrudili smo se da na vreme obiđemo sve porodice. Još u junu-julu mesecu je odrađena kampanja među roditeljima predškolca i prvaka. Rečeno im je šta je potrebno od dokumentacije, upućeni su gde da odu kako doći do zdravstvene dokumentacije, do izvoda, zatim kad je upis, kad su zakazana testiranja – kaže Ljubinka Simić.

Pored lokalne samouprave u Knjaževcu su se u rešavanje problema integracije romskih đaka uključila i udruženja građana.

NVO “Edukativni centar TIM“ je jedna od organizacija u Knjaževcu koja u svom radu posebnu pažnju posvećuje romskoj zajednici.

Tokom godina, različite organizacije su realizovale različite programe i projekte namenjene podršci siromašnoj deci i učenicima romske nacionalnosti. Marginalizovane grupe poput siromašnih Roma, samohranih roditelja, postale su vidljivije u javnosti zahvaljujući radu organizacija civilnog društva. Posebno treba istaći veoma značajnu saradnju nevladinog sektora sa romskim kordinatorom lokalne zajednice – kaže Ivan Milutinović, kordinator “Edukativnog centra TIM“.

Milutinović je izneo da je veoma značajna sve veća saradnja OCD sa lokalnom samoupravom u Knjaževcu preko koje se utiče na poboljšanje životnih uslova i obrazovanja romske zajednice. Dodaje pri tom, da je za unapređenje položaja romske dece u sistemu obrazovanja, ali i položaja Roma uopšte neophodna koordinirana akcija države, lokalne zajednice i lokalnih udruženja.

http://www.romski.net/srb/skolski-pribor-i-za-ucenike-romske-nacionalnosti/