Sećate li se lokalnih medija?

Na konferenciji „Sećate li se lokalnih medija“ održanoj 14. novembra 2024. godine u Evropskoj kući u Beogradu,  na kojoj su prisustvovali brojni lokalni mediji, predstavnici međunarodnih organizacija i ambasada predstavljena su istraživanja koja su prisutne podsetila na položaj i ulogu lokalnih medija.

Konferencija je deo projekta ’’Local Press Lab 2.0’’ koji je uz partnerstvo sa Free PressUnlimited i finansijsku podršku Ministarstva spoljnih poslova Holandije realizovalo u protekle tri godine Poslovno udruženje asocijacije lokalnih medija ’’Lokal pres’’.

Konferenciju je otvorio ambasador Kraljevine Holandije u Srbiji  gospodin Martijn Elgersma .

Učesnici Konferencije su imali priliku da se upoznaju sa  sličnostima i razlikama  koje postoje kada su u pitanju mediji u svetu i Srbiji. Nedostatak finansijskih sredstava i mali broj angažovanih u lokalnim medijima su obeležili  period  poslovanja lokalnih medija u poslednjih 15 godina.

Broj zaposlenih počev od privatizacije 2006-2007. godine smanjio se za 40 do čak 70%.

Projektno sufinasiranje zasnovano na informisanju građana se pokazalo kao neadekvatan  i nepouzdan model za  finansiranje medija. Od 2015. godine sredstva  namenjena za informisanje građana putem medija su rasla od  9.5 miliona eura u 2015.  do čak 16,4 miliona u 2023. godini.. U isto vreme članice „Lokal presa“ /52 lokalna medija/  beleže pad u ukupnim sredstvima sa 6,32% na 3.95%.

Godinu 2024.  u projektnom sufinansiranju obeležilo je značajno smanjenje sredstava za informisanje građana iz lokalnih budžeta. Kako  ova sredstva čine  preovlađujući model finansiranja lokalnih medija onda je potpuno izvesno  da se ekonomska situacija za lokalne medije dodatno pogoršava.

Istraživanje koje je sprovelo PU ’’Lokal pres’’ pokazalo je da je  lokalnim budžetima  za 2024. godinu planirano  1.599.707.000 RSD za informisanje građana. Dobra vest je da  su sve lokalne samouprave u ovoj godini  poštovale odredbe Zakona o informisanju i medijima i raspisale konkurse za sufinansiranje medijskih sadržaja za informisanje građana. Loša vest je da je na raspisanim konkursima potrošeno tek 58% planiranih sredstava./930.801,500,00RSD/

Ako to posmatramo sa pozicije poštovanja odluka o budžetima  i Zakona o javnom informisanju i medijima  to praktično znači da je tek 30 % lokalnih samouprava ispoštovalo svoje odluke. Sa druge strane 26% lokalnih uprava  je raspisalo  konkurse za sufinansiranje medijskih  sadržaja za informisanje građana  u visini od samo 20%  planiranih  sredstava.

Vreme raspisivanja konkursa i priliva tih sredstava  u procesu informisanja građana je još  jedan problem koji ugrožava kako informisanje građana tako i lokalne medije. Polovina budžetskih sredstava  /51,60%/  odlazi  na konkurse raspisane do 2. septembra, dok 48,40% ukupnih sredstava nose konkursi koji su raspisani tek nakon ovog datuma. Ukoliko imamo u vidu zakonsku odredbu koja propisuje 90 dana za realizaciju konkursa sasvim je izvesno da priliv sredstava može u najboljem slučaju stići pred kraj godine, ukoliko u budžetu bude dostupnih sredstava, ili naredne.

Kao najčešći pritisci na lokalne medije istaknuti su  neravnopravan tretman u odnosu na druge medije, uskraćivanje lokalnih izvora za sufinansiranje i uskraćivanje prava na pristup informacijama od javnog značaja.