Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine u Vladi Republike Srbije pokrenulo je u ponedeljak, 30. septembra 2024, javnu raspravu o Zakonu o oglašavanju, sa minimalnim zakonskim rokom od 20 dana.
Koalicija za slobodu medija već je upozoravala da je Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine osnovalo Radnu grupu za izmene i dopune Zakona o oglašavanju, bez medijskih udruženja i bez obaveštenja Ministarstva informisanja i telekomunikacija, koje je nadležno za implementiranje Medijske strategije, a u kojoj se četiri aktivnosti vezuju za oblast oglašavanja.
Koalicija je posebno naglasila da je više puta dobila „obećanje“ od Vlade Republike Srbije i tadašnje premijerke Ane Brnabić, da će biti uspostavljena koordinacija među radnim grupama, osnovanim upravo zbog izmena i dopuna medijskih i drugih relevantnih zakona koji se pominju u Medijskoj strategiji. Deo obećanja bio je da će i predstavnici medijskih udruženja Asocijacije medija i Lokal presa biti kooptirani u članstvo radne grupe.
Godinu i četiri meseca kasnije, odnosno godinu i šest meseci od formiranja radne grupe i puštanja Zakona o oglašavanju u javnom raspravu, status je isti kao na početku: bez transparetnosti procesa, bez koordinacije sa Ministarstvom informisanja i telekomunikacija, naravno i bez novih predstavnika medijskih udruženja… Sam proces vođen je neformalno, dakle, bez zapisnika sa svih sednica, bez usaglašenog dnevnog reda – baš onako kako ne priliči ozbiljnim institucijama i ozbiljnim zadacima!
Među propustima svakako treba izdvojiti da u Zakonu nije obuhvaćeno kreiranje regulatornog okvira u oblastima javnog obaveštavanja i oglašavanja organa javne vlasti i političkog oglašavanja, a u procesu e-konsultacija nije usvojen nijedan predlog Koalicije za slobodu medija i Crte.
Zbog svega navedenog, i još mnogo nedoumica, za početak je neophodno da se produži rok za javnu raspravu, kako bismo zajedno mogli da dođemo do prihvatljivih rešenja, koja podrazumevaju profesionalan, ozbiljan i temeljan rad, a na kraju i kompromis svih aktera u važnom procesu za budućnost medijske scene Srbije.
Koaliciju za slobodu medija čine Asocijacija medija, Asocijacija onlajn medija (AOM), Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV), Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Poslovno udruženje Asocijacija lokalnih i nezavisnih medija „Lokal Pres“ Fondacija Slavko Ćuruvija i GS KUM Nezavisnost.