Lozničkim biciklistima na raspolaganju su samo tri staze potpuno odvojene od kolovoza, a nalaze se na različitim stranama grada. Dok čekamo nove, dobra vest je postavljanje držača za ostavljanje bicikala na više mesta u gradu kao i projekat “Ciklo grad Loznica” koji populariše biciklizam
Ako voliš rekreativnu vožnju bicikla, a da pri tom bezbrižno okrećeš pedale, u našem gradu nemaš mnogo takvih trasa u ponudi. Loznica ima biciklističke staze “u tragovima” u ukupnoj dužini od samo oko četiri i po kilometra i one pri tome ne predstavljaju celinu, pošto se nalaze na tri različita kraja grada i nisu spojene.
Biciklistima su na raspolaganju samo tri staze potpuno odvojene od kolovoza. Jedna je od Gradilišta pa duž Ulice Republike Srpske, duga oko kilometar i po, i završava se nedaleko od zaobilaznog puta. Druga je najduža i vodi od Loznice preko Klubaca ka Tršiću prateći valjevski put u dužini od 2.300 metara. Nažalost, još uvek nije nastavljena do samog centra Tršića, a i kada se njome zaputiš na biciklu, nisi bezbedan, pošto ćeš sigurno naići na parkirane automobile na biciklističkoj stazi. To dovodi u opasnost bicikliste, ali i ostale učesnike u saobraćaju, a posebno su ugrožena deca koja, da bi obišla takva vozila, moraju da silaze na kolovoz.
Biciklistička staza urađena je i na Lagatoru duž Bulevara patrijarha Pavla, ima oko 800 metara, i to je sve u našem gradu. Da se na bickliste kao učesnike u saobraćaju ne računa, potvrdili su i radovi na ulicama u centru grada jer ni u Svetoga Save ni u bulevaru nisu predviđena mesta za kretanje biciklista. Potrebna su ulaganja u biciklističke staze i sigurno ih nije lako uraditi tamo gde ih nikada nije bilo, ali problem bi rešile žute linije koje bi označile prostor predviđen za bicikliste, ali ni njih, nažalost, nigde nema. Sigurno je da bi mnogi, sami ili u društvu, sa porodicom, ili drugarima želeli da stignu do Tršića ili Banje Koviljače na dva točka, kada bi od Loznice do tih mesta postojale bezbedne biciklističke staze. Ovako je takva vožnja rizična.
Načelnica Odeljenja za društvene delatnosti u Loznici Tatjana Glišić Matić izjavila je nedavno na “Letnjoj školi novinarstva” u hotelu ‘”Rojal spa” da Grad planira izgradnju još jedne biciklističke staze – od Loznice do Banje Koviljače. Ona je naglasila da problem prave neodgovorni vozači koji svoja vozila parkiraju na pešačkoj stazi i tako ometaju prolaz biciklistima. Istakla je i da visina kazni na godišnjem nivou za veoma ozbiljne prekršaje, kao što su nevezivanje pojasa deci u automobilu i vožnja u alkoholisanom stanju, iznosi od 22 do 23 miliona dinara.
Ljubitelje biciklizma može da raduje akcija Planinsko-biciklističkog društva “BicikLO” i njihov projekat “Ciklo grad Loznica”. Oni su poslednjeg vikenda juna organizovali grupnu biciklističku vožnju ulicama Loznice “Pozdravite grad bicikLOm” od šetališta do Sportsko-rekreativnog centra “Drina”, kod graničnog prelaza Trbušnica. Žele da kroz takve i slične akcije postignu da na lozničkim ulicama bude što više biciklista i da imaju uslove za bezbednu vožnju. Bicikliste je obradovalo i nedavno postavljanje više držača za ostavljanje bicikala u gradu.
U sklopu projekta “Pedalirajmo zajedno”, koji finansira Ministarstvo omladine i sporta kroz program “Mladi su zakon”, na 18 mesta montirano je 26 držača za ukupno 104 bicikla. Oni se od ovog meseca nalaze kod gradske uprave, biblioteke, autobuske stanice, elektrodistribucije, stanice policije kao i kod više osnovnih škola. Bojan Lučić, koordinator Omladinskog centra, rekao je tada da je cilj unaprediti biciklističku infrastrukturu, odnosno omogućiti biciklistima da imaju mesta u gradu na kojima će bezbedno ostavljati bicikla. Na jesen bi trebalo da budu postavljeni i redni držači koji će, umesto ovih za koje je moguće privezati do četiri, omogućiti ostavljanje do 20 bicikala.
Gradovi koji imaju više biciklista imaju i čistiji vazduh i manje gužve jer okretanje pedala ne traži benzin, ne pravi buku, mnogo mesta za parkiranje, a vožnja pokreće sve mišiće i najzdravija je aktivnost posle plivanja. Uz sve to, biciklizam omogućava boravak na otvorenom u prirodi, što je svima danas, kada se mnogo sedi u školi, na poslu, za računarima, ili pred televizorom, sigurno potrebno. Još da u našem gradu takva vožnja bude i bezbedna.
Ivan Trifunović
Tekst nastao u okviru “Letnje škole novinarstva” Lokal presa i Dojče vele akademije objavljen u Lozničkim novostima