Podrškom do kvalitetnijeg obrazovanja

PEDAGOŠKI ASISTENTI OSLONAC ROMSKE ZAJEDNICE

Podrškom do kvalitetnijeg obrazovanja

U knjaževačkoj opštini svake godine, u proseku, troje dece napusti školu. Prosečan broj izostanaka, opravdanih ili ne, značajno je viši među romskim učenicima nego među ostalima. Zato je ukljućivanje pedagoških asistenata u nastavu značajan korak za promenu ove negativne statistike.

Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja uveo je poziciju pedagoškog asistenta čiji je zadatak  da pruža pomoć i dodatnu podršku deci i učenicima u skladu sa njihovim mogućnostima, potrebama, kao i njihovim nastavnicima sa ciljem pružanja podrške njihovom učestvovanju i uspehu u obrazovnom sistemu.

Romska populacija, po rečima pedagoškog asistenta Damira Osmanovića, prepoznata kao krajnje ranjiva grupa.

Zadatak asistenta je pomoć i podrška deci, saradnja sa nastavnicima i stručnim saradnicima, saradnja sa roditeljima – starateljima i stručnim organizacijam i lolkalnoj samoupravi.u cilju pomoći i podršci učenicima. Podrška učenicima se odvija na redovnim časovima, produženom boravku i  van nastavnim aktivnostima.

“Problemi su razni  dete najčešće ne može da svalada operacije sabiranja odizimanja množenja deljenja . Deci Romske nacionalnosti prestavlja veliki problem čitanje jer  postoji jezička barijera. Deci se pomaže da savladaju čitanje učenjem u okviru redovnih časova u školi.

Na časovima u okviru redovne nastave  odvija se saradnja sa učiteljima  koji ukazuju na  potrebne aktivnosti asistenta sa romskom decom. Od petog do osmog razreda kod riomske dece  ispoljeno je slabije čitanje pa se aktivmosti usmeravaju ka tome, objašnjava Osmanović.

U saradnji sa nastavnicima i učiteljima, izneo je Osmanović,  pravi se Plan aktivnosti rada sa decom, za kordinaciju aktivnosti. Nastavnik ili učitelj ukazuje asistentu na probleme sa kojim se susreće kod pojedine dece.

Zajedničkim dogovorom  pronalaze se individualna rešenja prilagođena za pomoć deci. Aktivnost asistenta odvija se svkodnevno.

“Detetu je ponekad potrebna takva  podrška. Na primer, učenik drugog razreda koji još uvek nije savladao tablicu množenja teško može da prati gradivo dalje, jer se bez obzira na njegova postignuća  odvija se dalja realizaciji nastavnog programa. U tom slučaju se održava dodatna aktivnost  na produženoj nastavi i redovnim časovima, kako bi dete savladalo neophodna znanja, objašnjava Osmanović.

Jedna od značajnih aktivnosti je u povezivanju Srpskog i Romskog jezika. Sprovodi se rad kod dece  romske nacionalnosti gde deca romske nacionalnosti prevode Srpsku pesmicu na Romski jezik. Problem je što deca koristi razničite dialekte Romskog jezika.

Važna  aktivnosti  škole odvija se  u saradnji sa roditeljima. Roditelji se redovno obaveštavaju o uspehu dece i u njihovoj saradnji traži se način kako da se pomogne deci ne samo u školi već i kod kuće.

“Roditelje redovno obaveštavmo o uspehu, disciplini dece i svim aktivnostima vzanim za školu. Najveći izazov je podizanje svesti romskih roditelja jer su oni često konzervativni i tradicionalni i ne vrednuju obrazovni proces koliko bi trebalo“.

Glavni problemi u inkluziji romske dece u obrazovni sistem je neredovan dolazak u školu. Mnoge Romske porodice obavljaju privremene poslove u inostranstvu i time ometaju redovno školovanje svoje dece. Osmanović je ukazao na pojavu ranog sklapaanja braka kod romskih devojčica i prestanak školovanja.

U okviru aktivnosti pedagoškog asistenta Osmanović ističe da sarađuje sa nekoliko nevladinih organizacija a u dogovoru sa organima škole i Lokalnom samoupravom, centrom za socialni rad i dr.

Prema mišljenju pedagoškog asistenta, glavni razlozi za rano napuštanje školovanja među romskim učenicima su nedostatak podrške u porodici i lokalnoj zajednici, nedovoljno prepoznavanje vrednosti i značaja obrazovanja od strane roditelja, život u nehumanim uslovima, rano stupanje u brak i nedovoljna mogućnost za reagovanje Centra za socijalni rad.

Zato je, smatra Osmanović, angažovanje lokalne zajednice, škola, lokalne uprave i svih institucija neophodna kako bi se status romske dece poboljšao i kroz obrazovanje im se omogućilo da sebi sutra obezbede posao a samoj romskoj zajednici prosperitet.

http://www.romski.net/srb/pedagoski-asistenti-oslonac-romske-zajednice/

http://www.mc.kcbor.net/2017/12/11/pedagoski-asistenti-oslonac-romske-zajednice/