OGLEDALCE, OGLEDALCE…

 U najvećem sremskom gradu-Sremskoj Mitrovici
ne deluje mnogo lokalnih medija nad kojima lokalna vlast ima uticaja. Zapravo,
moglo bi se reći da je pod strogom kontrolom lokalnih političara jedino Javno
preduzeće Radio televizija "M". Pored ove televizije, postoje i
"Sremska" i "BS" televizija, ali su one u privatnom vlasništvu,
te lokalna vlast nije posebno zainteresovana da se predstavlja na njima. Koliko
je poznato, za funkcionisanje RTV "M", koja ima velikih finansijskih
problema, iz lokalne opštinske kasice prošle godine je izdvojeno oko desetak
miliona dinara, a koliki će deo budžetskog kolača dobiti u ovoj godini, još
uvek nije javno rečeno.

O tome koliko je televizija igračka zanimljiva
lokalnoj vlasti, svedoči i podatak da se od 2000. godine pa sve do danas na čelu
ove medijske kuće promenilo pet -šest
direktora iz raznih stranaka. Od tada, pa sve do danas, uobičajeno je bilo da
direktorsko mesto pripada DS- u, a uredničko DSS – u, mada je na ovim
funkcijama bilo i kadrova Lige socijaldemokrata Vojvodine i Reformista
Vojvodine, a pre nekoliko godina mesto direktora marketinga pripadalo G 17
plus, pa su zbog toga ovaj "trojac" na čelu medijske kuće mnogi zvali
"troglava aždaja".

Što se tiče pisanih medija, u gradu na Savi već
četiri i po decenije izlaze "Sremske novine". One su jedine novine u
Sremu koje "pokrivaju" ceo region, zapravo svih sedam sremskih opština.
Nešto više od godinu dana "Sremske novine" nalaze se u privatnom
vlasništvu, tako da lokalni moćnici nemaju apsolutno nikakve mogućnosti da utiču
na uređivačku koncepciju ovog medija. I do privatizacije, likovi iz lokalne
politike nisu imali veliki upliv u ovu medijsku kuću, jer nisu ni finansirali ovaj medi, pošto su
novine funkcionisale kao društveno
preduzeće koje je bilo samo sebi osnivač. Pored ovog regionalnog glasila, u
gradu od pre pet godina postoje i lokalne novine, koje su takođe u privatnom
vlasništvu. Međutim, za razliku od "Sremskih novina" ovaj mediji je
vrlo blizak aktuelnoj vlasti, što se vidi, kako po izboru tema, tako i po
izboru sagovornika. Inače, pored dva pisana medija, u Sremskoj Mitrovici deluje
i još nekoliko privatnih radio -stanica koje uglavnom nemaju informativni
program, pa zato i za predstavnike lokalne vlasti nisu posebno ni zanimljive.

 Inače, skupštinsku većinu u Sremskoj Mitrovici
čine DS, DSS i takozvani "demokratski blok" u kome se nalaze
predstavnici svih političkih partija, osim onih iz redova SRS- a i SPS – a.
Zbog toga se sve odluke u Skupštini donose uglavnom velikom većinom glasova.
"Pritisak" lokalne vlasti na medije najslikovitije objašnjava činjenica
da je svim javnim preduzećima, školama i ostalim firmama na čijem čelu su
direktori iz vladajućih partija, preporučeno da se marketinški ne oglašavaju u
"Sremskim novinama", već da svoja sredstva koja izdvajaju za te
namene usmeravaju u "proverene" medije. Još zanimljiviji podatak je
da se čak i u pukom pozivanju na konferencije za štampu pravi
"selekcija" među novinarima, tako da se obično zovu samo oni podobni.
Inače, u opštinskoj službi za informisanje trenutno po raznim osnovama radi čak
četiri PR-a, kojima je uglavnom jedini zadatak da pišu saopštenja o tome kako
je "Sremska Mitrovica postala najprimamljivije mesto u Republici za brojne
investitore", što naravno ne odgovara realnoj slici o stanju o ovom najvećem
sremskom gradu. Možda su zato opštinari odnedavno zaposlili i prevodioca, koji
prima platu za strpljivo čekanje na dolazak tih "brojnih
investitora".

Sve u svemu, odnos prema medijima u Sremskoj
Mitrovici nije promenjen mnogo nabolje u odnosu na period od pre petog oktobra 2000. godine, jer se
ispostavilo da svaka aktuelna vlast želi da medije drži na "kratkom
kanapu" koji zateže po svojoj volji. Zbog toga medijska slika ovde često
podseća na priču "Ogledalce, ogledalce, ko je najlepši na svetu?"

Slična slika je i u drugim sremskim opštinama.
U četiri opštine na vlasti su radikali, a u četiri takozvani "demokratski
blok". U celoj priči najgore prolaze radio – stanice koje funkcionišu kao
javna preduzeća, jer se njima udeljuje crkavica za preživljavanje, ali se zato
program i uređivačka koncepcija kreiraju u kabinetima opštinskih čelnika.

Jedini izuzetak u celoj
ovoj priči o medijima, kao i u svemu drugom, je opština Inđija, koja je postala
prva srpska opština po mnogo čemu. Saradnja sa medijima u ovoj opštini je na
izuzetnom nivou i to ne samo sa lokalnim medijima, već i sa dopisnicima svih
drugih informativnih kuća, a ne postoji pitanje na koje gradonačelnik Goran Ješić
ne želi da odgovori. Stoga je ovo bio samo jedan od razloga zbog kojeg su
"Sremske novine" Gorana Ješića proglasile nedavno za najuticajnijeg
Sremca. Jednostavno, u ovoj opštini je Evropa, kojoj svi toliko težimo, odavno
prisutna.