Jednake uslove poslovanja za sve lokalne medije

Poslovno udruženje asocijacije nezavisnih lokalnih medija „Lokal pres“ upozorava, da kašnjenje nove medijske regulative dodatno ugrožava privatne lokalne medije u Srbiji i da doprinosi ambijentu koji vodi gašenju lokalnih medija

 

PU „Lokal pres“ apeluje na sve državne organe, da u najkraćem roku omoguće usvajanje novih zakonskih odredbi, koje bi omogućile ravnopravne uslove za poslovanje svih medija u Srbiji.

 

Izlazak države iz medija kao i uspostavljanje stabilnih, objektivnih i transparentnih mehanizma i kriterijuma za finansiranje informisanja građana na lokalu su dve bitne odrednice za koje će se u narednom periodu zalagati Poslovno udruženje asocijacije lokalnih i nezavisnih medija „Lokal pres“.

 

PU „Lokal pres” smatra da subvencionisanje medija u državnoj svojini ima negativne posledice na medijski sektor. Mediji u privatnom vlasništvu obavljaju funkciju javnog informisanja na istom tržištu pod krajnje neravnopravnim uslovima i u konkurenciji sa medijima čiji se rad finansira iz budžeta države i lokalnih samouprava tj. sredstvima poreskih obveznika. Kao poreski obveznici lokalni privatni mediji pune budžete lokalnih samouprava i države i tako, posredno, finansiraju sopstvenu konkurenciju koju čine javna informativna preduzeća. Takođe su godinama prinuđeni da racionalizuju svoje poslovanje kroz smanjenje produkcionih troškova i tako obezbede minimalna sredstva za opstanak, zapostavljajući ulaganja u sopstveni razvoj koja bi im omogućila sigurno poslovanje. Sve to vreme informativna preduzeća u javnom vlasništvu, unapred imaju zagarantovane prihode iz budžeta gradova i opština za veći deo svojih troškova.

 

Lokalni pisani i elektronski mediji više nemaju vremena za čekanje. Ekonomska kriza u kojoj posluju traje godinama, preživeli su neuspele privatizacije iz kojih su izašli znatno finansijski i kadrovski oslabljeni. Lokalni mediji su siromašni, a njihovi novinari i ostali zaposleni su ekonomski i socijalno ugroženi. Prosečna novinarska plata na lokalu uglavnom kasni, u mnogome zaostaje od prosečne plate u zemlji, znatno je niža od zarada kolega u velikim medijima i najčešće je u visini minimalne zagarantovane plate. Lokalni mediji godinama opstaju na račun entuzijazma i plata zaposlenih u njima, trpeći pri tome razne vrsta pritisaka, a najčešće finansijske, na svoje poslovanje i uređivačku politiku zasnovanu na objektivnom informisanju.

 

Polazeći od ustavnog prava građana da pravovremeno budu informisani o svim temama za koje postoji opravdani interes da budu informisani, kao i od zakonske obaveze lokalnih samouprava da se staraju o javnom informisanju na svojoj teritoriji, PU „Lokal pres” insistira da ta obaveza lokalnih samouprava bude garantovana zakonskom uredbom o budžetskom planiranju i finansiranju javnog informisanja u jedinstvenom procentu od godišnjeg budžeta gradova i opština u Srbiji.

Kako PU „Lokal pres” insistira na budžetskom finansiranju javnog informisanja, a ne na budžetskom finansiranju lokalnih medija, to će se u narednom periodu dodatno angažovati na pronalaženju novih poslovnih modela, kako bi lokalni mediji stabilizovali svoja poslovanja.

 

Zaključci:

  1. Inicirati unutar medijske koalicije nova obraćanja nadležnim ministartsvima povodom izdvajanja 2 odsto lokalnih budžeta za potrebe informisanja građana na lokalu.
  2. PU „Lokal pres“ će se obratiti lokalnim samoupravama sa preporukama za izradu pravilnika koji regulišu dodelu sredstava za javno informisanje.
  3. PU „Lokal pres“ će se zalagati za zakonsko utemeljenje formiranja nezavisnih komisija koje će odlučivati o dodeli finansijskih sredstava namenjenih građanima.
  4. U narednom periodu PU „Lokal pres“ će pojačati svoje aktivnosti u domenu izmena Zakona o oglašavanju gde će se zalagati za obezbeđenje jednakih uslova prilikom oglašavanja u nacionalnim i lokalnim medijima sa posebno pažnjom na online medije.
  5. Proaktivan stav LP kancelarije prema velikim marketinškim agencijama u cilju obezbeđivanja bolje pozicije lokalnih medija pri prodaji oglasnog prostora.
  6. Obezbediti specijalističke edukacije u domenu marketinga za potrebe online izdavaštva.
  7. PU „Lokal pres“ smatra da su lokalni elektronski mediji ugroženi previsokim nametima SOKOJa i OFPS i poziva da se još jednom preispitaju iznosi koji se zaračunavaju malim medijima.
  8. LP kancelarija će do 16. januara uraditi kalkulaciju troškova za korišćenje zajedničkog redakcijskog sistema od strane dela članstva koje je iskazalo zainteresovanost za učešće u njemu.