Реални планови и домаћинско трошење

НИП и Фонд за капитална улагања Војводине помогли локалним самоуправама у учењу начина пројектног финансирања што ће им олакшати приступ фондовима Европске уније – каже градоначелник Сремске Митровице Бранислав Недимовић

 

За разлику од многих других самоуправа, у Сремској Митровици је градски буџет реално планиран и ребалансима се буџетски оквири не смањују, већ повећавају! По речима првог човека града Бранислава Недимовића, домаћинским планирањем и трошењем градски буџет је реалан и остварив, а највећа предност код примене прописа о финансирању локалних самоуправа је то што доноси предвидивост средстава на које градови и општине могу рачунати. С друге стране, није добро што се на локалну самоуправу преваљују нове надлежности које захтевају и значајна издвајања, попут одржавања путева који су до сада били у надлежности државе. Истовремено, у Сремској Митровици истичу да ће искуства са пројектима финансираним средствима НИП-а и Фонда за капитална улагања Војводине сада користити код припреме пројеката за претприступне фондове ЕУ.

 

– Сремскомитровачки буџет је ликвидан, нема чекања на исплате осим оних које чекају стварање формално-правних услова. У овом моменту стварају се услови за повећање оквира буџета, што Сремској Митровици доноси другачију ситуацију у односу на многе друге средине које смањују своје буџете. То је последица реално планираног оквира и домаћинског понашања, Град је реално ушао у планирање буџета. Трудили смо се да реално испланирамо приходе, а исто тако смо водили рачуна и о расходима. Управо зато је буџет потпуно реалан и остварив и мислим да је то највећа предност коју смо добили током претходне године, откако је измењен Закон о финансирању локалне самоуправе. Тим законом је, иначе, предвиђена и расподела средстава за локалне самоуправе, само што се то није примењивало последње три године. Међутим, према подацима којима располажем, наредне године би свим локалним самоуправама требало да буду дељена финансијска средства по закону. То је веома важно, пре свега због предвидивости, како бисмо сви могли тачно да знамо шта ћемо имати следећих година – каже градоначелник Сремске Митровице Бранислав Недимовић.

 

Нове надлежности и нови трошкови

 

Током прошле године дошло је до промене у порезу на зараде који се исплаћује локалним самоуправама. То значи да је учешће средстава која иду градовима у трошковима које послодавац има по основу пореза на зараде повећано са 40 на 80 одсто. Та промена утицала је и на раст буџета Града Сремска Митровица јер је по том основу стигло око 240 милиона динара, што је знатно више од оног што је било планирано. Оно што Граду није ишло у прилог јесте укидање локалних комуналних такса.

 

– У овом тренутку проблем је недефинисан однос између локалних самоуправа и државе у погледу одржавања путева. Из дана у дан повећава се број саобраћајница чије одржавање држава пребацује на Град, што повећава трошкове не само одржавања, него и функционисања зимске службе. У наредном периоду је неопходна и  децентрализација система образовања и здравства, јер су то две највеће „рупе“ у државном буџету, пре свега због удаљености онога ко издваја средства и онога ко та средства користи.

 

Добра искуства

 

У претходним годинама Сремска Митровица је значајна средства добила из Фонда за капитална улагања Војводине и Националног инвестиционог плана.

 

– Мислим да су НИП и Фонд за капитална улагања Војводине помогли локалним самоуправама у учењу начина пројектног финансирања. Кроз ове пројекте ми смо научили како да тражимо и како да правдамо средства, али се сада морамо преоријентисати на неке друге изворе финансирања, уколико нам они буду доступни. Ту, пре свега, мислим на фондове Европске уније. Сматрам да Фонд за капитална улагања више неће толико финансирати локалне пројекте као што је то радио у претходним годинама – истиче Недимовић, додајући да локални фонд треба да се финансира из локалног буџета, као и из претприступних фондова ЕУ, јер је управо то права политика финансирања локалних заједница.