Дискриминација или не

Недавно је ЈП Водовод у Чачку расписао тендер за јавну набавку горива за потребе предузећа на годишњем нивоу. Оглашена је набавка 20.000 литара бензина, 50.000 литара еуро дизела, 70.000 литара нафте Д2 и 20.000 кубних литара гаса. Обзиром на пројектовану количину потребног горива, чија процењена вредност је око 17 милиона динара, ова јавна набавка спада у јавну набавку велике вредности. За спровођење поступка ове јавне набавке директор јер именовао трочлану комисију, која је објавила јавни позив у отвореном поступку у Службеном гласнику РС.

 

Као критеријуми који ће бити бодовани у овој јавној набавци ЈП Водовод је у конкурсној документацији навео следеће:

 

 

  • понуђена цена
  • број бензинских пумпи у Чачку
  • рок испоруке
  • рок плаћања
  • обезбеђење мерног уређаја

 

 

– Опредељујући критеријум за избор најповољнијег понуђача у овој јавној набавци био нам је економски најповољнија понуда. До те понуде дошли смо системом бодовања свих наведених критеријума, при чему је цена носила највећи број бодова, али није била опредељујућа – каже Гордана Стеванчевић, службеница за јавне набавке у ЈП Водовод.

 

Од појединих учесника тендера у овој јавној набавци добили смо телефонске позиве да у склопу пројекта ЛП Контролор, испитамо околности које се односе на бодовање броја пумпи које понуђач има, јер се у конкурсу наводи: “испорука у пословном кругу Водовода у Чачку”.

 

– Таква тврдња није у потпуности тачна, јер је у тендеру јасно наведено да се за нафту Д2 и еуро дизел тражи испорука у кругу Водовода, где ми имамо складишни и точиони капацитет, а за остала горива на пумпама понуђача – каже госпођа Стеванчевић.

 

На примедбу учесника коју је наша редакција добила, да се увођење критеријума: број пумпи које понуђач има на територији Чачка, може сматрати дискриминационим, јер само један понуђач има више од две пумпе у Водоводу кажу:

 

– Број пумпи је био један од критеријума због, условно речено, комодитета који имамо код преузимања горива. Ако нам је возило у једном делу града, да не мора да иде на сасвим други крај због узимања горива. Затим број пумпи говори о економској снази понуђача и његовој поузданости на тржишту. И на крају, овај критеријум није дискриминациони, јер није одлучујући по броју бодова који носи и не дисквалификује понуђача који има мање пумпи. Тај понуђач може бољом понудом цене, услова и рокова плаћања или испоруке, да у крајњем збиру постигне бољу понуду – каже Гордана Стеванчевић.

 

У ЈП Водовод надлежни сматрају да Закон о јавним набавкама увелико иде на руку добављачима на штету инвеститора, јер се за све критеријуме јавне набавке тражи нумеричка проверљивост. Тако је, на пример, немогуће у критеријуме сврстати претходно искуство са добављачима, а ЈП Водовод има пластичне примере лошег пословања са појединим добављачима.

 

– Имамо оправдани интерес да са појединим добављачима који су се према нама или другим инвеститорима показали као некоректни партнери више не сарађујемо. Такви добављачи нису коректни ни према осталим добављачима на тендерима, а Закон о јавним набавкама их, ипак, на неки начин штити, на штету свих нас инвеститора и осталих добављача – каже директор ЈП Водовод Зоран Пантовић.