Rešenje ili spisak želja

Program
uradila grupa sastavljena od svih zainteresovanih i to bi mogao da bude dobar
preduslov za konačno ostvarenje cilja – čistija životna sredina. Država Srbija kasni sa donošenjem
odgovarajućih pratećih zakona i propisa

Opština
Bor je jedna od prvih u Srbiji koja je uradila Lokalni еkološki аkcioni plan (LEAP). Dokument
je napravila grupa stručnjaka, predstavnika svih zainteresovanih strana, uz učešće
javnosti i uvažavanje njihovih stavova. Skupština opštine Bor je usvojila plan
i ugradila gа u svoje razvojne planove i programe rada.

 

Bor zimi u magliOrganizacije,
institucije i preduzeća kojа su uzeli učešće u pripremi
plana su njegove odredbe, koje se odnose na njihovu delatnost i delokrug rada,
ugradile u svoje planove.

 

Realizacija
je počela korišćenjem sopstvenih kapaciteta kao i uz pomoć državnih institucija
i međunarodnih organizacija. Deo programa je ostvaren, ali se kasni u rešavanju najznačajnijih ekoloških problema.
Neki od definisanih pojedinačnih ciljеva su ostvareni, ali je još daleko ostvarenje osnovnih ciljeva.

 

Primena osnovnih principa

 

Strateški deo LEAP dokumenta sagledava
osnovne principe koji treba da

omoguće njegovu uspešnu primenu:


Jedinstvo države i lokalne zajednice i
jedinstvo u lokalnoj zajednici,


Multidisciplinarnost,

– Prihvatljivost,

– „Korak po korak“,


Vremensku određenost

 

Ekološki problemi opštine Bor su brojni, a posledice takve da prevazilaze mogućnosti lokalne zajednice da ih sama rešava. Neophodno je jedinstvo državnih organa vlasti i lokalne
samouprave u realizaciji planiranih aktivnosti. Od države se očekivalo:

 


Donošenje neophodnih zakonskih i podzakonskih
akata kojima bi se stvorio neophodan
pravni okvir, i to:

 

– Nacionalna strategija održivog korišćenja prirodnih resursa i dobara od
strane Narodne skupštine. Po
Zakonu o zaštiti životne sredine (čl.12) rok
za donošenje je bio
decembar 2005.g. Nije urađen nacrt koji bi bio dostupan javnosti.

 

– Nije doneta Metodologija za utvrđivanje prioriteta za sanaciju životne sredine prema Zakonu o zaštiti životne sredine (чl. 16). Metodologiju propisuje ministar, ali to, do sada, nije učinjeno.

 

– Kriterijume za određivanje statusa posebno ugrožene životne sredine i za utvrđivanje prioriteta za sanaciju i
remedijaciju donosi Vlada. Na osnovu ovih kriterijuma Ministarstvo nadležno za životnu sredinu utvrđuje prostore sa statusom ugrožene životne sredine i režim sanacije i remedijacije od značaja za Republiku. Rok za donošenje ovih akata bio je decembar 2005.g.

 

– Planiranje i upravljanje zaštitom životne sredine obezbeđuje se i ostvaruje sprovođenjem Nacionalnog programa zaštite životne sredine. Narodna skupština donosi program. Rok je bio
decembar 2005.g.

 

Česte
političke promene i dolazak na vlast
na nivou države i lokalne zajednice različitih političkih grupacija uslovile su
slabljenje saradnje između ovih organa vlasti, pa i do prestanka međusobnog
dijaloga. Pojedini projekti u opštini koje realizuje nadležno ministarstvo ostvaruju se bez znanja lokalnih organa vlasti. S druge strane, projekti sa kojima konkuriшe lokalna zajednica kod nadležnih državnih institucija ne dobijaju odgovarajuću podršku iako
proističu iz lokalnih planova.

 

Politička nestabilnost u lokalnoj zajednici
je razlog nedovoljne saradnje lokalnih javnih preduzeća i izvršnih organa vlasti u lokalnoj
zajednici. Programi rada javnih preduzeća često nisu rezultat prethodno donetih
odluka Skupštine opštine, već političkog kompromisa rukovodstava
vladajućih političkih partija. Time se menja LEAP dokument, odlaže
realizacija aktivnosti koje su po miшljenju javnosti bile prioritetne i isključuje javnost iz nadzora nad primenom
Lokalnog ekološkog akcionog plana.

 

Strategija
privatizacije Rudarsko-topioničarskog basena Bor i Program restrukturiraњa RTB Bor grupe, u delu koji se odnosi na zaštitu životne sredine, donet je bez konsultacija sa lokalnom zajednicom, pa samim tim
i bez ugradnje osnovnih elemenata zaštite životne sredine, koje je odlukom o prihvatanju Lokalnog ekološkog akcionog plana Skupština opštine utvrdila. U ovom slučaju izražena je i nedovoljna sektorska saradnja samih državnih
institucija, jer Program restrukturiranja nije uvažio ni delove nacrta Nacionalnog programa zaštite životne sredine, koji se odnose na RTB Bor i posledice višedecenijskog zagađivanja životne sredine iz njegovih rudnika i industrijskih pogona.

 

Princip
multidisciplinarnosti u realizaciji aktivnosti je u velikoj meri primenjen, jer stručnjaci različitog profila uključeni su u realizaciju aktivnosti koje
su u toku, mada je sve izraženija težnja da se pojedine važne odluke u vezi i u toku primene
donose bez konsultacija stručne javnosti.

 

Pre
početka LEAP procesa formiran je
Lokalni ekoloшki parlament koji čine predstavnici biznis sektora, naučno – stručnih institucija, javnih
preduzeћa i ustanova, mesnih zajednica,
nevladinih organizacija, obrazovnih institucija i medija, lokalne uprave i
političkih partija u cilju stalnih konsultacija sa javnošću, čime se ostvaruje princip
prihvatljivosti odluka koje se donose. Po okončanju izrade Lokalnog ekološkog akcionog plana Borskog okruga,  Parlament je prestao da radi voljom tadaшnjih privremenih opštinskih organa vlasti.

 

Princip
„korak po korak“ dao je prave rezultate, jer se lokalna zajednica opredelila da prvenstveno sama rešava pojedine manje probleme čijom se sanacijom popravlja stanje životne sredine i poboljšava kvalitet života građana. Rokovi utvrđeni LEAP dokumentom nisu u potpunosti ispoštovani te je neophodna revizija  i usaglašavanje sa novonastalom situacijom
prolongiranja donošenja neophodnih zakonskih i podzakonskih
propisa i privatizacije RTB-a Bor.

 

Jačanje kapaciteta lokalne zajednice

 

Preduslov
uspešnog vođenja LEAP procesa bilo je jačanje kapaciteta lokalne zajednice,
odnosno formiranje institucija i njihovo stručno i materijalno osposobljavanje. UNEP je pomogao formiranju LEAP kancelarije koja je prerasla u Odsek zaštite životne sredine opštinske uprave, u kojoj su trenutno zaposlene četiri osobe. Kancelarija sa nalazila u sastavu Direkcije za izgradnju, ali je prebačena u opštinsku upravu, čime je promenjena njena uloga, jer umesto da se isključivo bavi primenom LEAP-a, pripremom programa i projekata i realizacijom aktivnosti, sada se najviše bavi administrativno – stručnim poslovima iz nadležnosti opštinske uprave. Neophodno je preispitivanje uloge i mesta sadašnjeg Odseka i vraćаnje na prvobitne ideje o njenom radu i prerastanju u Lokalnu agenciju zaštite životne sredine i posvećivanju primeni LEAP aktivnosti i održivom razvoju. Oprema koja je donacijama UNEP-a i EU dobijena za rad kancelarije, dodeljena je opštinskim službama i nije pristupačna osoblju Odseka i organizacijama i institucijama koje realizuju programom predviđene aktivnosti.

 

Obezbeđeњe stabilnih i sigurnih izvora finansiranja je osnov za realizaciju programa.
LEAP kancelarija je pokrenula inacijativu za formiranje Lokalnog ekološkog fonda. Zakonom o zaštiti životne sredine, 60 odsto sredstava nadoknade za zagađivanje životne
sredine vraća se lokalnoj zajednici za
realizaciju ekoloških
programa. Zakonom o izmenama i dopunama zakona o
rudarstvu  propisana je obaveza plaćanja naknade za korišćеnje mineralnih sirovina. Za metalične mineralne sirovine ta naknada iznosi tri procenta od ostvarenog prihoda i 50 odsto sredstava pripada opštini sa čije teritorije se sirovine eksploatišu. Sredstva ove naknade treba da se koriste za sprečavanje i otklanjanje štetnih posledica eksploatacije. Ova sredstva treba da budu osnovna sredstva ekološkog fonda.

 

Ekološki fond je odlukom Skupštine opštine Bor formiran septembra 2006.
godine i to tako što se sredstva izdvajaju na posebnom
podračunu opštinskog budžeta. Imenovani su Upravni i Nadzorni odbor, ali fond nije konstituisan kao pravno lice. Podračun Fonda je otvoren sa zakašnjеnjem većim od godinu dana, tek krajem decembra
2007. godine.

 

Finansijska služba opštinske uprave ne daje javne informacije o iznosu prikupljenih sredstava, te nije poznato kolika su
sredstva prikupljena i da li su namenski utrošena. Iako su stvoreni organizacioni, kadrovski i finansijski uslovi za
primenu LEAP-a oni nisu u pravoj meri iskorišćeni. Funkcionisanje sistema zaštite životne sredine još uvek je pod uticajem
lokalnih organa vlasti, a javnost ima veoma mali
uticaj na promenu odnosa u ovoj oblasti, kako na donošenje odluka, tako i nadzor nad njihovom  realizacijom.