Образовање кључ решавања проблема

Министартсво просвете, науке и технолошког развоја и Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије уз подршку Европске комисије, организовало је конференцију под називом: Системи подршке за унапређење образовања Рома.

Фокус конференције био је на размени искустава о мерама за подршку које се примењују у другим земљама и у Србији и на креирању препорука за унапређење образовања Рома и Ромкиња у Републици Србији.

Конференција је одржана 12. новембра 2015. године у Београду уз присусво великог броја званичника из европских институција, српске владе, ресорних министарстава и невладиних организација.

Образовање кључ решавања проблема

Образовање јесте кључ решавања свих проблема изјавила је данас потпредседница Владе Србије и министарка грађевинарства, саобраћаја у инфраструктуре Зорана Михајловић оцењујући да статистика о инклузији Рома није добра и да мора да се поправи.

“Статистика је увек неумољива и даје нам податке који нису добри и морају да се поправе у периоду који је испред нас. Према статистици само један одсто Рома и Ромкиња завршава више и високе школе, а 87 одсто њих углавном има основно образовање или ниже од тога“, рекла је Михајловићева на отварању конференције “Системи подршке за унапређење образовања Рома и Ромкиња“.

Министар просвете, науке и технолошког развоја др Срђан Вербић говорећи о образовању Рома и Ромкиња навео је да је циљ да сви на подједнак начин одлучују о својој каријери, самостално донесе одлуке и имају подједнаку шансу за запошљавање једног дана, али да нам предстоји још доста посла .

„Оно што је пред нама је да се позабавимо мало више дискриминацијом у образовном  систему, јер чак и афирмативне мере за упис Рома представљају одређену врсту дискриминације“ рекао је Вербић на отварању конференције „Системи подршке за унапређење образовања Рома и Ромкиња“.

Министар је истакао да су у образовни систем системски укључени педагошки асистенти као подршка образовању Рома, да је планирано и отварање лектората за ромски језик на Филолошком факултету. Он је најавио и да ће до краја ове године радна група, која на томе ради, ће донети правилник о препознавању дискриминације у образовном систему.

„Исто тако ћемо имати и правилник за афирмативне мере за укључивање Рома у образовни систем“, рекао је Вербић.

На конференцији је говорила и потпредседница Владе Србије и министарка грађевинарства, саобраћаја у инфраструктуре Зорана Михајловић оцењујући да образовање јесте кључ решавања свих проблема и да статистика о инклузији Рома мора да се поправи.

„Према статистици само један одсто Рома и Ромкиња завршава више и високе школе, а 87 одсто њих углавном има основно образовање или ниже од тога. Не можемо да се помиримо са чињеницом да само један одсто Рома и Ромкиња данас има више и високе школе. То мора да се мења, мењаћемо кроз стратегију и кроз наше конкретне акције које спроводимо. Образовање је само један део тог процеса, али веома важан у односу на све друге процесе“, рекла је Михајловић.

Наводећи да је циљ да се кроз образовање помогне Ромима и Ромкињама, она је истакла да држава жели да их види у школама, да школе заврше и да се укључе у друштвени и политички живот и на местима где се управља и где се одлучује.

Шеф политичког сектора Делегације Европске уније у Републици Србији Лука Бакони истакао је да је инклузивно образовање основа за пуно социјално укључивање Рома и Ромкиња. Он је навео да ЕУ издваја финансијска средства као подршку за образовање Рома и да се залаже за различите активности за побољшање положаја Рома и да ће ЕУ и даље наставити да пружа подршку. На конференцији су се обратили и Сузана Пауновић, директор Канцеларије за људска и мањинска права и Витомир Михајловић, председник Националног већа ромске националне мањине.

Председник удружења педагошких асистената у Србији, Божа Николић, истакао је да је на данашњој коференцији највише изговорена реч била “педагошки асистент” што говори о значају који они имају код Рома и Ромкиња а и у образовном систему Србије.

Конференција коју је организовао ТАИЕX у сарадњи са Владом Србије имала је за циљ да се заинтересоване стране у Србији упознају са основним актима ЕУ који се тичу прераног напуштања школовања, попут Директиве Савета, којом се примјењује начело једнаког третмана особа без обзира на расно или етничко порекло.

Драгана Гушиљевић