Mladi i digitalna i medijska pismenost

U Kraljevu je završen četvorodnevni trening medijske i digitalne pismenosti, koji je pohađalo 17 mladih, srednjoškolaca i studenata iz 10 gradova Srbije, a Luk Stajnberg, jedan od predavača govori za portal Krug zašto je ova tema toliko važna

Pismenost odavno nije (samo) ono što je nekad bila. Ako danas želite da budete pismeni, morate pored one „klasične“ da konstantno radite na medijskoj i digitalnoj pismenosti. Mediji i digitalni svet menjaju se iz dana u dan, pa je logično da i vi morate da pratite te promene da biste bili u toku. O tome kako je raditi sa mladim ljudima iz Srbije i šta je najvažnije u vezi sa medijskom pismenošću, govori Luk Stajnberg, jedan od predavača.

Da li si već radio sa mladima Srbiji?

Da. Već smo održali jedan trening sličan ovom u Vrnjačkoj Banji, a naredni će biti održan u novembru u Novom Sadu.

Kako utisak ste stekli o učesnicima ovog treninga?

Svi su bili sjajni, puni entuzijazma, aktivni tokom radionica i zainteresovani za temu, ali i primenu stečenog znanja kroz naredne delove projekta. Prepoznali su važnost medijske pismenosti, što je najbitnije.

Šta je, zapravo, medijska pismenost?

Ljudi najčešće kao glavnu komponentu medijske pismenosti vide kritičko razmišljanje, kritički filter kroz koji medijski sadržaj treba da prođe, ali to je samo jedan deo. Podjednako su bitni pristup informacijama, analiza sadržaja, procena istog i onaj aktivni deo – deljenje i učestvovanje u kreiranju sadržaja.

Zašto je medijska pismenost bitna za mlade, ali i sve druge ljude?

Medijska pismenost izuzetno je važna u 21. veku, jer je danas potrebno da budete deo medija. Ranije su glavni izvori informacija bili televizija, novine i radio, ali je pojava interneta sve promenila. Na internetu mi stvaramo sadržaj. Mi smo medij i mi šaljemo poruku. Pored toga, sve je neophodnija za posao, donošenje odluka, ali i demokratiju i izbore. Pomoću nje možemo da usmerimo pažnju na prave stvari s obzirom da smo pretrpani informacijama. Svesno biramo sadržaj koji utiče na naše stavove i ponašanje. Tako se ide ka boljem društvu.

Kako izgleda medijska pismenost u različitim zemljama? Kakva je situacija u Australiji, zemlji u kojoj živite?

Australija je počela znatno ranije da radi na medijskoj pismenosti i situacija je prilično dobra. Tu su i Kanada i SAD. Finska je vrlo dobar primer pozitivne prakse u ovom polju jer imaju odličan program u srednjim školama što se tiče medija. Inače je teško uticati na obrazovne sisteme zemalja, pa se mnoge članice EU odlučuju da rade projekte kao što je ovaj, čiji je ova radionica deo. Mislim da su bibliotekari značajni u radu na medijskoj pismenosti jer je deo njihovog posla učenje o upotrebi informacija.

Šta je glavna poruka ovog četvorodnevnog treninga?

Pitaj, ne uči odgovore napamet. Mediji i tehnologija se stalno menjaju i zato morate stalno da učite, da iznova postavljate pitanja, ali i da naučite da postavljate prava pitanja. Kako budete stariji, biće teže, ali medijska pismenost je put kojim se ide celog života. I naravno, medijska pismenost nije samo kritički filter, već i poziv na aktivnost!

    Luk Stajnberg saradnik je na projektu „Media Pluralism Monitor“ u Centru za medijski pluralizam i slobodu medija u Firenci. Projekat se bavi merenjem medijskog pluralizma i slobode u zemljama EU i zemljama kandidatima. Povremeno je i trener MDI-a čije se sedište nalazi u Londonu, a jedna od kancelarija u Beogradu.

     Radionica održana u Kraljevu deo je projekta „MLADI“ koji zajednički sprovode PU Lokal pres, KOMS, Novi magazin i Media Diversity Institute, a finansiran je od strane Delegacije Evropske unije u Srbiji.

autor teksta: Lazar Simić

autor fotografija: Nikola Petrović

http://www.krug.rs/vesti/projekti/5029-mladi-i-digitalna-i-medijska-pismenost.html

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0

PROJEKTI

Mladi mediji 2020

PU Lokal pres u partnerstvu sa DW Akademiom tokom 2020. godine realizuje novi trogodišnji projekat „Mladi mediji“. Ove godine PU Lokal pres će organizovati Letnnju novinsrku školu za nove polaznike, zatim još jednu radionicu za najuspešnije polaznike iz prethodnih godina, Zbog pandemije COVID 19 ove radionice će biti organizovane online. U okviru projekta biće odabrana […]

DETALJI O PROJEKTU
Javno zagovaranje “ZA sadržaje za mlade”

Kroz konkurse za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja od javnog interesa i lokalne samouprave i Ministarstvo kulture i informisanja medijima dodeljuju značajna sredstva za kreiranje sadržaja. Međutim, deca i mladi su vrlo retko u fokusu tih medijskih sadržaja. PU Lokal pres je tokom 2019. godine analizirao medijske konkurse 40 gradova i opština na teritoriji Srbije. […]

DETALJI O PROJEKTU
Local Press Laboratorija

Local Press Laboratorija je pilot projekat razvijen u saradnji sa organizacijom Free Press Unlimited i uz finansijsku podršku Ministarstva inostranih poslova Kraljevine Holandije. U pitanju program podrške lokalnim medijima u okviru koga 4 medija, članice Lokal presa, na različite načine pokušavaju da se povežu sa svojom publikom. Mediji koji učestvuju u ovom projektu su Grad […]

DETALJI O PROJEKTU